Translate

sobota, 29 lipca 2017

wakacje emigranta

"Tylko krowa nie zmienia poglądów" mówi przysłowie i prawdę mówi. Ja właśnie zmieniam zdanie, zmieniam podejście i pewnie będzie mi łatwiej czekać na emeryturę. Zaczynam doceniać uroki życia na emigracji.
 Na Islandii przysługuje nam 6 tygodni  urlopu ale jeśli tylko pracodawca wyrazi zgodę można urlop przedłużyć. Wiele osób wyjeżdża na 6 -8 tygodni. Jeśli jest przestój w fabryce nie mamy wpływu na termin urlopu ale wszystko jest kwestią dogadania się z pracodawcą. Nie słyszałam ,żeby komuś odmówiono urlopu, wręcz przeciwnie. Islandczycy wiedzą jaki ważny jest odpoczynek.
Żadna ze spotkanych  w Polsce w wakacje osób nie bierze urlopu w takim wymiarze i takim terminie jakby chciała.  Nawet osoby prowadzące własną działalność gospodarczą. Pamiętam dobrze problemy z urlopem w mojej bibliotece , w której pracowałam 18 lat. Najczęściej urlop wpisywano kiedy człowiek chorował, "bo będą zwalniać tych co chodzą na chorobowe". Jedna z presji wywieranych na pracownika :nie choruj, nie odpoczywaj , nie myśl..
Inna rzecz, że nie było planowania zagranicznych podróży a my bądź co bądź jadąc do Polski jedziemy na zagraniczne wakacje. Już cały proces przygotowania do podróży daje nam tyle radości co sam urlop. Noclegi, rezerwacje biletów,  decyzja co ? kiedy? z kim? Powiem, że trzy tygodnie to jednak za mało.
Mimo 11 lat na emigracji ciągle mamy do Kogo tam jechać, ciągle mamy wspaniałych Przyjaciół.  Przez te trzy tygodnie wcale nie odpoczęliśmy, zbieraliśmy wrażenia na kolejny rok spokojnego i raczej monotonnego  życia na Islandii.  Tu rytm wyznaczają nie pory roku ale :wakacje, Boże Narodzenie, Wielkanoc i znowu wakacje. Po szalonym pędzie wakacyjnym doceniam spokój Islandii.
Zaczęliśmy powrót do pracy od wolnego poniedziałku, czwartek również mieliśmy wolny a w inne dni kończyliśmy ok 14.00.  W tej sytuacji nie mogę powiedzieć, że ciężko wracać. Miło też spotkać znajomych , jedni już są po urlopach inni czekają na swoje szczęśliwe dni.
   Niedługo będzie szósta rocznica mojej pracy w tym zakładzie. Nigdy nie było tak dobrze jak jest teraz, mam nadzieję, że to się nie zmieni.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz