Translate

niedziela, 14 lutego 2021

rugbraud islandzki chlebek

 

Składniki: 4 szklanki mąki rugmjol(brązowa)
2szklanki mąki hveilhveiti(zielona)
1 litr A/B mjolk lub surmjolk( litr jogurtu naturalnego albo zsiadłego mleka)
340ml miodu( w przepisie jest syrop np z agawy, lub inny zdrowy syrop ale miodek jest odpowiedni)
2-4 łyżeczki sody
2 łyżeczki soli

obie mąki są razowe, nie ma na opakowaniu oznaczeń takich jak u nas więc zrobiłam zdjęcie żeby było dokładnie widać o jaki typ mąki chodzi , ta brązowa jest ciemniejsza i tej w przepisie jest więcej

jeśli chodzi o A/B mjolk czy surmjolk to wygląda tak i smakuje jak jogurt naturalny a surmjolk bardziej jak zsiadłe mleko 
następnie miodek, kiedyś nie miałam syropu(dzisiaj zresztą też nie mam ) i zamiast użyłam miodu, pewnie to mniej zdrowa wersja tego chlebka ale miodek przecież też ma dożo wartości odżywczych, taki kupujemy w polskim sklepie w Rekjaviku, specjalnie po niego jeździmy

wszystkie składniki razem do miski i wyrabiamy do połączenia składników , ciasto jest gliniaste i ciężkie więc polecam wyrabianie robotem

wykładam do 3 keksówek, mam te z ikei więc nie są zbyt duże , uklepuje ręką zamoczoną w wodzie , owijam keksówki folią aluminiową i do piekarnika ! Tearaz cierpliwości, bo chlebek piecze się 3 godziny w 135 C , po upieczeniu wyłączamy piekarnik i zostawiamy na noc bez otwierania. 

rano chlebek  jest gotowy, wystarczy masełko . Przepis dostałam od naszej przedszkolnej kucharki, podajemy go dzieciom  ze słonym  masełkiem do ryby z ziemniakami , marchewką i rzepą. Takie danie jest podawane w każdy wtorek. Ryba jest pieczona w wodzie tak jak marchewka i rzepa a ziemniaczki gotowane w łupinkach. Do polania dania jest rozpuszczone słone masełko, może być z cebulką, do wyboru. Niektóre dzieci nie obierają ziemniaków, jedzą razem z łupinką. Tak są przyzwyczajone. Rugbraud jest  raczej słodki i przypomina mi smak chlebka , który kupowałam w czasach szkolnych . Tamten był  dodatkowo z rodzynkami, kiedyś dodałam do ciasta rodzynków ale moja rodzina nie zasmakowała więc  już tego nie robię. Rugbraud będzie na pewno pieczony zawsze w naszym domu, niezależnie od tego  gdzie ten dom będzie.









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz