Translate

sobota, 10 czerwca 2017

palenie szkodzi, o tym jak mama rzucila palenie

Jak sumienie wyrzut przypomina mi sie pewna  historia. Moja mama palaczka od kiedy pamietam. Namietnie i bez opamietania kopcila od zawsze papierosy. Walczylam z tym na swoje dzieciece sposoby jako dziecko , poddalam sie kiedy chora na nowotwor zlosliwy, naszpikowana chemia na moja prosbe o zrezygnowanie z dymka  zapomniala ,ze odlozyla na brzeg popielniczki ledwie nadpalonego papieroska i siegnela  do paczki po nastepnego. Zrozumialam,ze robi to jakby mi na zlosc i od tej pory juz nigdy nie powiedzialam nie pal. Minelo jakies 15 lat od tego dnia, mama przyjechala w odwiedziny do naszego nowego domku w Islandii. Wiedzialam ,ze wychodzi gdzies pokopcic i wcale nie zlosliwie, normalnie ,  podalam jej sloik z woda,zeby miala gdzie wrzucac pety. Widzialam ten sposob u znajomych, sama na to nie wpadlam. Na koniec wywali sie to do smieci i po sprawie. Poprosilam ,zeby postawila sobie to tam gdzie lubi palic i nie wracalam juz do tego tematu. Nie widzialam tez zeby palila. Na wakacje polecielismy do Polski wszyscy razem, i wtedy dowiedzialam sie od brata,ze mama na zlosc mi rzucila palenie! Zupelnie niespodziewanie osiagnelam to na czym mi zalezalo.

Kiedy polski sklep w Reykjaviku po pozarze byl w jakims tymczasowym magazynie jakas kobieta kupowala papieroski i zagaila na ten temat rozmowe. Opowiedzialam jej o tym jak moja mama rzucila palenia. Cala zmienial sie na twarzy i powiedziala,ze ona swojej mamusi to pozwolilaby palic na srodku salonu , w najlepszym fotelu a nie kazala ze sloikiem stac na dworze. Zrobilo mi sie przykro, w koncu nie wyganialam mamusi z domu ale dbalam o swoja rodzine. Dlaczego moje dzieci maja wdychac trucizne?

Minelo 5 lat, ciagle widze wscielkosc na twarzy tamtej kobiety a moja mama? Mama jest szczesliwa, nie pali i dziekuje mi za to! Czuje smak potraw, w ogole lepiej sie czuje. W dodatku ma pieniadze. Mowi,ze nie zdawala sobie sprawy z tego ile wydaje na papierosy. Obdziela wnuki podarunkami, na jakie kiedys nie mogla sobie pozwolic i czuje radosc dawania.  Latwo zarzucic komus brak szacunku do matki, czasami obrazki z zycia rodzinnego nie nadaja sie do albumu. W moim albumie mam wymarzone zdjecie z niepalaca mama.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz